Dekning og abonnement

I denne artikkelen skal vi prøve å forklare mer i dybden hva som menes med dekning, hva du kan forvente av dekning og hva du selv bør gjøre for å teste dekningen der Contact skal anvendes. Vi vil også til slutt forklare hva abonnementet til Contact innebærer og hva du kan forvente deg av det.

Helseklokke og mobiltelefon, forskjeller?

Er det noen forskjeller i dekning på din mobiltelefon og Contact? Kort svar: Ja, mobil har større antenne enn hva som er fysisk mulig i en klokke.
Vi har den største og beste mulige antennen i Contact, men den vil ikke kunne sammenliknes med antennen du har i din mobiltelefon. Dette har med størrelse å gjøre. Men Contact viser likevel god dekning de aller fleste steder.
For å teste dekningen der du er, anbefaler vi å gjøre en test-alarm og se at en oppkobling blir gjort. Dekning er avhengig av mange faktorer: Distrikt, bygg, sender og mottaker.

Hvordan er dekningen i boligen din?

Tre, mur, betong...

Et hus av tre vil ha bedre dekning enn et hus av betong.
Bor du i en boligblokk av betong, vil du også på mobil ha dårligere mobil- og datadekning. Det er kun du som kan vite om dekningen er god nok der Contact skal brukes, derfor tilbyr vi 30-dager full returrett på Contact Starter Kit dersom du ikke skulle være fornøyd med dekningen der du bruker Contact. Contact støtter 2G-båndet i Norge og dekker dermed hele landet, ikke bare storbyene.

GSM, GPS, GPRS?

Det er forskjell på god datadekning, taledekning og posisjonsdekning.
Selv om du ikke får en nøyaktig GPS-posisjon, vil du kunne få gjennom et varsel og en oppringing. Noen områder er bedre enn andre, slik er det bare. Vi i ContinYou har arbeidet mye med temaet dekning og måter å oppnå det beste mulige resultatet. Vi har flere «sikkerhetsløsninger» ved dårlig dekning, som for eksempel at Contact sender en SMS til skyen i stedet for en datamelding. Skyen vår konverterer SMSen og sender datamelding til pårørende som en varsel i appen.
Inne i appen vil du også kunne se på en varsel hvor god GPS-posisjoneringen er (under «Siste posisjon» i toppen av bildet under).
Vi opplyser også om når brukeren sist var i kontakt med Gateway. Dette kan gi en indikasjon på om de er i nærheten av hjemmet. Er det unøyaktig GPS-posisjon, men det står samtidig at brukeren sist var i kontakt med Gateway for 5 minutter siden, er vedkommende mest sannsynlig hjemme.
Contact henter ny posisjon hvert 10 minutt.

Hva inneholder ContinYou abonnementet?

Hva inneholder Contact abonnementet?
Alle Contact kommer med en innebygget eSIM. Mobilabonnementet til dekningsleverandør behandles og betales av ContinYou. Når du tegner et abonnement hos oss kan du velge mellom månedlig (179kr) eller årlig (1933kr / 10% rabatt) betaling. I denne prisen får du fri bruk av telefoni og data, du skal ikke være redd for at det skal koste deg noe å bruke Contact. Prisen inkluderer også andre tjenester hos ContinYou, blant annet gratis telefon- og epostsupport, alle programvareoppdateringer til gateway, Contact, app og portal.

Alt dette får du i en og samme pakke.

Tom Egill Tobiassen